کد مطلب:48547
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
برخي خطبا ميگويند: اگر كسي كه كار نيك كرده، گناه كند، كارهاي خوب او از بين ميرود; در صورتي كه قرآن ميفرمايد: هر كس به مقدار ذرّهاي كار خوب انجام دهد، پاداش آن را خواهد ديد و اگر به مقدار ذرّهاي كار بد انجام دهد، كيفر آن را خواهد ديد. رابطة آن سخن با اين آيه چگونه است؟
ما به عدالت خداوند معتقديم; از اين رو، خداوند كار نيك هيچ كس را بي پاداش نميگذارد. قرآن ميفرمايد: فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُو # وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُو ;(زلزله،7و8) پس هر كس هم وزن ذرّهاي كار خير انجام دهد آن را ميبيند ]و پاداش داده ميشود[ و هر كس هم وزن ذرهاي كار بد كند آن را ميبيند]و كيفر داده ميشود[.
و نيز ميفرمايد: وَ أَنَّ سَعْيَهُو سَوْفَ يُرَيَ # ثُمَّ يُجْزَغهُ الْجَزَآءَ الاْ ?َوْفَيَ ;(نجم،40و41) به زودي سعي و تلاش او ديده ميشود و به صورت كاملتر پاداش داده ميشود.
در صورتي كارهاي نيك در آخرت پاداش داده ميشود كه چند شرط داشته باشد:
1. شخصي كه كار نيك انجام ميدهد، مؤمن باشد. بَلَيَ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُو لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُوَّ أَجْرُهُو عِندَ رَبِّه...;(بقره،112) آري، هر كس كه خود را با تمام وجود، به خدا تسليم كند و نيكوكار باشد، پس مزد وي پيش پروردگار اوست...
...وَ مَنْ عَمِلَ صَـَـلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَيَ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَغكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ ;(غافر،40)...و هر كه كار شايسته كند ـ چه مرد باشد چه زن ـ در حالي كه ايمان داشته باشد، در نتيجه آنان داخل بهشت ميشوند و در آن جا بي حساب روزي مييابند.
پاداش كارهاي نيك شخص كافر ـ در صورتي كه جاهل قاصر نباشد ـ در دنيا داده ميشود و يا عذاب اخروي او تخفيف داده ميشود.
2. شرايط استحقاق پاداش كار نيك و كيفر كار بد را حفظ كرده باشد; زيرا استحقاق پاداش كارهاي نيك مشروط به انجام ندادن برخي از گناهان است; مانند: ارتداد پس از ايمان (بقره،217) شرك (انعام،88) كفر(كهف،105) بيحرمتي نسبت به پيامبر اسلام(حجرات،2) و...
و استحقاق كيفر گناهان مشروط به انجام ندادن برخي كارهاي نيك است; مانند: ايمان به خدا (محمد،2) توبه(تحريم،8) هجرت، جهاد و شهادت در راه خدا(آلعمران،195) اجتناب از گناهان بزرگ(نسأ،31) و...
بنابراين، خداوند در قيامت هر كار نيكي كه مؤمن انجام داده باشد، به شرط آن كه برخي از كارهاي بد را مرتكب نشده باشد، پاداش ميدهد.
پس اين سخن كه هر كار بدي كار نيك را از بين ميبرد، صحيح نيست. سخن صحيح اين است كه استحقاق پاداش كارهاي نيك، مشروط به انجام ندادن برخي از كارهاي بد است.(ر.ك: التبيان، شيخ طوسي، ج 2، ص 208، مكتب الاعلام الاسلامي، قم / مجمع البيان، طبرسي، ج 1، ص 311، داراحيأ التراث العربي، بيروت / منشور جاويد، آيت اللّه سبحاني، ج 8، ص 248ـ276، دارالقرآن الكريم.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.